Elektryczna rewolucja w Polkowicach: Rozmowa z Dyrektorem Zakładu Komunikacji Miejskiej, Dariuszem Łopuszyńskim

Dyrektor-ZKM-Polkowice.jpg

Polkowice, miasto w sercu Dolnego Śląska, od lat konsekwentnie inwestuje w nowoczesne rozwiązania transportowe. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej oraz potrzeby redukcji emisji spalin władze miejskie stawiają na innowacyjne rozwiązania, które mają na celu poprawę jakości życia mieszkańców. Zakład Komunikacji Miejskiej w Polkowicach, zarządzany przez dyrektora Dariusza Łopuszyńskiego, jest na czele tej transformacji, wprowadzając nowoczesne elektrobusy, które mają zrewolucjonizować miejską flotę transportową.

– Jakie  korzyści przyniesie wprowadzenie elektrobusów Yutong E7S do Państwa taboru?

Jednym z moich priorytetów jest wymiana najstarszego, wyeksploatowanego taboru spalinowego na tabor nowy, nowoczesny, spełniający najwyższe standardy.

Gmina Polkowice włączając do ruchu te trzy najnowsze elektrobusy MINI, posiada obecnie 14 autobusów elektrycznych we flocie Zakładu Komunikacji Miejskiej w Polkowicach. Tym samym w liczbie 25 autobusów przewidzianych do eksploatacji osiągamy wynik ponad 50% autobusów o napędzie  elektrycznym. W ramach gminnej komunikacji publicznej realizujemy przewozy na terenie miasta i gminy Polkowice oraz przewozy do sąsiednich gmin na podstawie zawartych porozumień. Specyfika popytu na poszczególnych kursach w konkretnych godzinach powoduje, że w określonych momentach przewozimy kilku, kilkunastu lub nie więcej niż 30 pasażerów. Zastąpienie na tych kursach dużych autobusów tymi mniejszymi elektrobusami pozwoli zredukować koszty eksploatacyjne. Zarówno w porównaniu z kilkunastoletnimi autobusami spalinowymi, jak i autobusami elektrycznymi typu MIDI. Czynnik ekonomiczny jest tu bardzo ważny. Po drugie kwestie ekologii. Jeździmy po ulicach miasta, wewnątrz małych osiedli. Cały czas też namawiamy do przesiadania się z prywatnych samochodów, często wyeksploatowanych do naszych zeroemisyjnych autobusów. Na pewno też na wielu ulicach osiedlowych lepiej będzie operować autobusami o znacznie mniejszych gabarytach. Reasumując, odpowiadają naszym zapotrzebowaniom. Warto w tym miejscu dodać, że mniejsze zużycie energii idzie w parze z zapewnieniem komfortu podróży pasażerom, jak i kierującym nimi. Kierowca czuje się w tym autobusie, jak w dużym aucie osobowym.

– Jakie udogodnienia zapewniają elektrobusy Yutong E7S pasażerom?

Yutong E7S, to najnowszy i najnowocześniejszy autobus MINI tego producenta. Jest w pełni niskopodwoziowy, dostosowany do przewozu osób z ograniczeniami ruchowymi. Posiada miejsce do przewozu wózka inwalidzkiego lub wózka dziecięcego. Jest w pełni zeroemisyjny. Oznacza to, że zarówno napęd, jak i klimatyzacja, czy ogrzewanie zasilane są z ogniw elektrycznych. Przez to łatwość poruszania połączona jest z brakiem hałasu. Autobusy posiadają ładowarki USB, co obecnie jest już standardem oczekiwanym przez pasażerów.

– Na jakich trasach i liniach będą kursowały nowe pojazdy? 

Autobusy będą obsługiwały określone kursy praktycznie na każdej linii, którą obsługujemy. Dlatego będzie można je spotkać w mieście, ale także na terenie całej gminy. Będą również obsługiwać wybrane kursy do sąsiednich gminy, z którymi mamy zawarte porozumienia. Nie mamy konkretnych linii, na które byłyby one dedykowane do wyłącznej obsługi. W dużej mierze będą one również obsługiwać kursy weekendowe. Ważne, że to od nich będziemy zaczynać planowanie pracy naszego taboru.

– Jakie nowoczesne rozwiązania technologiczne zastosowano w elektrobusie Yutong E7S w celu zwiększenia efektywności energetycznej?

Przede wszystkim w dostarczonych autobusach Yutong E7S został zainstalowany nowszy, mniej energochłonny silnik niż był do tej pory stosowany w modelu E7, poprzez zastosowanie wzbudzenia i zmniejszenie napięcia roboczego z 550 do 406 V.

  • Zastosowano automatyczną rekuperację zamiast retardera. Tego typu rozwiązania stosuje się w dobrej klasy elektrycznych samochodach osobowych.
  • Zmniejszono wagę autobusu, pomimo, że jest szerszy o 18 cm i w porównaniu z poprzednikiem posiada koła bliźniacze na tylnej osi.
  • Zastosowano ograniczenie prędkości do 70 km/h, dzięki temu nie występuje nadmierne zużycie energii przy nadmiernych prędkościach.
  • Zastosowano również pompę powietrze/powietrze zamiast tradycyjnego klimatyzatora.

Dzięki tym zmianom pojazd zużywa 0,3625 kW/1 km, pomimo, że jest pojazdem kategorii M3, czyli autobusem na ramie, a nie busem przerobionym na autobus.

Szacujemy, że przy obecnych cenach, przeliczając w zaokrągleniu za każde przejechane 100km tymi autobusami poniesiemy koszt ok. 40 złotych. To jest o blisko połowę mniej niż za przejazd większym Yutongiem E10 i pięć razy mniej niż posiadanymi autobusami diesel. Mając na uwadze, że jesteśmy w fazie budowy nowej zajezdni, w której każdy możliwy element infrastruktury zamierzamy wykorzystywać do produkcji energii elektrycznej i jej magazynowania w celu zasilania posiadanej floty autobusów elektrycznych, optymistycznie patrzę na dalsze lata eksploatacji taboru.

– Jakie są Pana plany dotyczące przyszłych zakupów i modernizacji taboru transportowego w Polkowicach?

Na potrzeby polkowickiej komunikacji gminnej obecnie potrzebujemy 25 autobusów. W naszej flocie posiadamy obecnie 14 autobusów elektrycznych. Dwa z roku 2017, dziewięć z roku 2021 i trzy najnowsze. Docelowo liczbę autobusów elektrycznych przy dzisiejszym poziomie pracy przewozowej planujemy zwiększyć do 20 szt. w okresie do 5 lat. Autobusy spalinowe również zamierzamy wymienić na nowe. Najnowsze trzy są z roku 2016 i jeszcze długo nam posłużą. Jednak pozostałe sukcesywnie chcemy wymienić. Docelowo zamierzamy utrzymywać w naszej flocie 5 autobusów spalinowych lub hybrydowych. Zakładamy bowiem w przyszłości realizację również innych zadań przewozowych. W przeważającej ilości jednak stawiamy na elektromobilność i transport zeroemisyjny. W dużej mierze o tempie zmian w obecnych czasach decydują możliwości uzyskania finansowania lub dopłat z różnego rodzaju środków zewnętrznych. Zapewne będzie to ważne również w przypadku zmian w naszym zakładzie, w naszej gminie.

Dariusz Łopuszyński – Dyrektor Zakładu Komunikacji Miejskiej w Polkowicach