Zagadnienia niezawodności obiektów i systemów technicznych dotyczące m.in. szeroko rozumianego transportu oraz przemysłu urządzeń elektrycznych i elektronicznych były wiodącym tematem zorganizowanej przez Politechnikę Warszawską konferencji Zimowa Szkoła Niezawodności.
Ożywioną dyskusję wywołała prezentacja prof. dr hab. inż. Lecha J. Sitnika „e-Van przyszłość naszej e-motoryzacji”. Wyprodukowany w Zgorzelcu pojazd eVanPL jest pierwszym, w pełni w elektrycznym, samochodem w swojej klasie, wykorzystującym stworzoną przez polskich inżynierów i mechaników autorską platformę EAGLE. Największy na świecie zasięg na jednym ładowaniu (około 400 km) oraz napęd 4×4 zapewniają użytkownikom korzyści w postaci wysokiej wydajności i niskiej emisji. Warto zaznaczyć, że polskie komponenty i myśl techniczna stanowią w sumie około 70 %. konstrukcji eVAN-a.
– (…) proces eksploatacji pojazdów oceniany jest tylko pod kątem zapotrzebowania energetycznego -chwilowego i skumulowanego. Skumulowane zużycie paliwa jest ważnym wskaźnikiem w monitorowaniu efektywności energetycznej floty pojazdów lub silników. Może być wykorzystywane do analizy i porównywania zużycia paliwa w różnych okresach czasu, oceny efektywności różnych pojazdów lub silników, a także do podejmowania decyzji dotyczących optymalizacji zużycia paliwa i redukcji emisji związanych z transportem. To nie jest wystarczające – uważa prof. dr hab. inż. Lech J. Sitnik.
Zdaniem prof. Sitnika są niezbędne są wieloaspektowe badania eksploatacyjne, ich przykładem są badania eksploatacyjne zaprezentowane podczas konferencji Zimowa Szkoła Niezawodności. Badania przeprowadzone przez prof. dr hab. inż. Lecha J. Sitnika obejmowały zakres od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy przebiegu każdego z pojazdów z czterech flot samochodów osobowych średniej klasy. W przypadku samochodów elektrycznych średniej klasy zużycie wynosi około 20,5 kWh na 100 km. Samochody wodorowe tej samej klasy zużywają około 1 kg wodoru na 100 km, a pojazdy benzynowe około 11 litrów paliwa. Średnie zużycie energii elektrycznej niezbędnej do produkcji 1 litra paliwa oscyluje na poziomie 7,5 kWh (około 80 kWh godzin na 100 km) dla pojazdów benzynowych. W przypadku samochodów hybrydowych jest to 50 kWh, 90 kWh dla pojazdów napędzanych wodorem i 25 kWh dla samochodów elektrycznych.
– To szokujące dane, wynika z nich, że najbardziej ekonomiczne, zwłaszcza ze względów energetycznych są samochody elektryczne. Ta opłacalność jest jeszcze wyższa, jeśli weźmiemy pod uwagę emisję CO2. Jako ludzkość nie mamy więc innego wyjścia niż rozwijanie elektrobobilności. – podkreśla prof. dr hab. inż. Lech J. Sitnik.