26 września, podczas odbywającego się w Łodzi Kongresu Nowej Mobilności miała miejsce oficjalna premiera eVanPL– pierwszego polskiego dostawczego samochodu elektrycznego, wyprodukowanego w Zgorzelcu przez firmę Innovation AG S.A. To wydarzenie otwiera nowy rozdział w dziejach polskiej motoryzacji, która z rozmachem wkracza na rynek elektromobilności.
Pomimo, że elektryczne pojazdy dostawcze Innovation AG S.A. już od kilku miesięcy jeżdżą po drogach Dolnego Śląska, to Kongres Nowej Mobilności – największe i najbardziej kompleksowe wydarzenie w branży e-Mobility w regionie CEE był znakomitą okazją do zaprezentowania szerokiej publiczności eVanPL od Innovation AG S.A.
– Mamy nadzieję, że wynoszący ponad 70% local content naszego e-vana, polskość tej technologii, będzie pewnym impulsem do rozwoju polskiego rynku elektromobliności w obszarze produkcyjnym. Taki był m.in. zamysł powstania tego samochodu. To wyjątkowa konstrukcja, która łączy w sobie nowoczesność i niepowtarzalny design, imponujący zasięg 400 km na jednym ładowaniu i 1200 kg ładowności. To niespotykane dziś na rynku samochodów elektrycznych parametry. Oczywiście, kiedy samochód wejdzie do produkcji, co powinno, w naszej ocenie, nastąpić za około dwa lata, będą to już typowe parametry rynkowe. Jednak własna technologia, własne know-how pozwalają nam na niesamowitą elastyczność, jej przykładem jest m.in. to, że pojazd który dziś ma zasięg 400 km, już w styczniu 2024 roku będzie mógł przejechać około 550 km na jednym ładowaniu. – powiedział Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG S.A.
Wyprodukowany w Zgorzelcu – kolebce polskich samochodów elektrycznych – eVanPL jest pierwszym, w pełni w elektrycznym, samochodem w swojej klasie, wykorzystującym stworzoną przez polskich inżynierów i mechaników autorską platformę EAGLE, która składa się z podwozia, układu hamulcowego, napędowego, układu kierowniczego i zawieszenia. Konstruktorzy Innovation AG od podstaw zaprojektowali też ramę i kabinę pojazdu. Największy na świecie zasięg na jednym ładowaniu (około 400 km) i napęd 4×4 zapewniają klientom biznesowym korzyści w postaci wysokiej wydajności i niskiej emisji. Warto zaznaczyć, że polskie komponenty i myśl techniczna stanowią w sumie ok. 70 %. konstrukcji eVAN-a.
Platforma EAGLE (pol. Orzeł) jest naturalną konsekwencją dotychczasowej myśli technicznej i osiągnięć Innovation AG. Już w 2018 roku spółka ze Zgorzelca zbudowała Sokoła 4×4 – pierwszy polski, w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji, polegającą na elektryfikacji samochodu terenowego, z napędem 4×4. W Sokole użyto po raz pierwszy autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.
– Platforma podwoziowa EAGLE jest również naszym autorskim projektem. To specjalne, zbudowane w Polsce podwozie jest dedykowane do pojazdów do 3,5 tony, ale opracowaliśmy też wariant dla pojazdów o masie 4250 kg. Na tym właśnie polega emanacja naszej technologii – dodał Albert Gryszczuk
Stworzona przez Innovation AG platforma EAGLE posiada aktualne klasę N1, z napędem na przednią oś, ale ma możliwość rozbudowy do N2, jak również jest gotowa do zainstalowania napędu 4×4.
Ponadto EAGLE daje możliwość różnej zabudowy (samochody dostawczy, zabudowa otwarta) i przystosowania do potrzeb końcowego odbiorcy w tym służb medycznych, straży pożarnej itp. Niska masa własna pozwala osiągnąć znakomity zasięg ponad 300 km, przy zamkniętej zabudowie i ładowności 1000 kg.
EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy zgorzeleckiej platformy.
Electric – platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może mieć od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą posiadały najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I), które pozwalają na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.
Automotive – platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4.
General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem, na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.
Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to niekwestionowany atut, dzięki któremu można było powiększyć masę (i moc) baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km, na jednym ładowaniu.
E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT oraz takich rozwiązań jak: odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning)
Local content platformy wynosi blisko 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca. Local content samego e-vana to aż 75%. Podkreślić należy, że eVanPL powstał w ramach projektu NCBiR: „E-VAN – Uniwersalny Pojazd Dostawczy o Napędzie Elektrycznym Kat. N1”. Testy drogowe prototypu wykazały, że jego zasięg wynosi 400 km, na jednym ładowaniu. Jest to możliwe właśnie dzięki autorskiej modułowej platformie, w której można zainstalować baterie o pojemności od 60 do 110 kWh. Niedawno eVanPL został oficjalnie dopuszczony do ruchu drogowego, a aktualnie trwają rozmowy o rozpoczęciu jego seryjnej produkcji.
W przeprowadzonych przez NCBiR testach, dotyczących m.in. zasięgu i ładowności E-VAN osiągnął znakomicie rezultaty. Zespół ekspertów oceniał też projekt m.in przez pryzmat przygotowania do ewentualnej komercjalizacji. Prototyp stworzony w Innovation AG otrzymał imponujący wynik 98 punktów na 100 możliwych do uzyskania. Maksymalne noty uzyskano m.in. w kategorii zasięgu, wyposażenia opcjonalnego czy prognozowanego udziału w przychodzie z komercjalizacji technologii zależnych. Uzyskany przez prototyp wynik zdecydowanie wykracza poza wymagane w konkursie – 250 km zasięgu. W testach NCBiR prototyp e-VANa, przy obciążeniu wynoszącym 1000 kg, uzyskał wynik 343,3 km.