Zgorzelecka firma Innovation AG liderem elektromobilności

334914485_5360293257405925_2181328926630355842_n.jpg

Innowation AG po raz kolejny wprowadziła na polski rynek rozwiązanie światowej klasy. Stworzona przez zgorzelecką firmę modułowa platforma samochodowa EAGLE (pol. Orzeł). powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, a jej tzw. local content wynosi 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników ze Zgorzelca.

 

Spółka ma ponad 20 lat doświadczenia na rynku motoryzacyjnym a zrobiło się o niej głośno pod koniec 2018 r., kiedy to zaprezentowała  samochód „Sokół 4×4” –  pierwszy polski, w pełni elektryczny, pojazd stworzony metodą ekokonwersji oraz ogłosiła plany startu zbudowanym przez siebie elektrycznym autem w Dakarze. Chociaż  pandemia pokrzyżowała sportowe plany, to inżynierowie ze Zgorzelca czasu nie zmarnowali – na bazie ekokonwersji stworzyli samochody, które znalazły zastosowanie w kopalniach oraz w pracy na „ostatniej mili” dla największej polskiej firmy kurierskiej. Pod koniec 2020 roku w Hubie Innowacji Innovation AG powstało pierwsze w Polsce elektryczne pogotowie energetyczne, które już obsługuje największą polską farmę fotowoltaiczną. Rok 2021 przyniósł kolejne sukcesy, kiedy to Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wyłoniło cztery firmy, które przeszły do kluczowego etapu programu E-VAN, mającego wspierać produkcję polskich nowoczesnych samochodów dostawczych. W tym gronie znalazła się także Innovation AG. Firma zadeklarowała zasięg pojazdu, na jednym ładowaniu, większy niż wymagania NCBiR. Zostanie on osiągnięty dzięki bardzo wysokiej sprawności wszystkich elementów pojazdu. Złożona dokumentacja potwierdziła wcześniejsze obliczenia spółki. Zgodnie z nią, zgorzelecki projekt składa się z blisko 5 tys. części, z czego 3/4 pochodzi od polskich dostawców. Warto podkreślić, że nowoczesny i atrakcyjny wygląd vana jest też dziełem polskiego biura projektowego. E-van w wykonaniu Innovation AG jest nową, autorską produkcją, wyposażoną w jeden z najnowocześniejszych na świecie systemów zarządzania pojazdem elektrycznym oraz w unikalny system kinetycznego odzyskiwania energii. Pojazd posiada też autorski system zarządzania ciepłem, uwzględniający komfort pracy kierowcy i niskie zużycie energii, oparty o pompę ciepła.

 

– Chcemy być liderem w swojej branży. W projektach Innovation AG pojawią się systemy jakimi mogą pochwalić się tylko największe światowe koncerny. Takie jak, chociażby układ “steer-by-wire” [wirtualnie połączony z kołami, aktywny układ kierowniczy – red.], vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I) . Jednak największym osiągnieciem Innovation AG jest stworzenie autorskiej platformy dla pojazdów elektrycznych– podkreśla Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.

 

Co to jest platforma samochodowa EAGLE?

 

Modułowa platforma samochodowa to podstawowa konstrukcyjna struktura, na której bazują różne modele pojazdów danej marki lub grupy koncernów motoryzacyjnych. Platforma składa się z różnych podzespołów, takich jak podwozie, układ hamulcowy, układ napędowy, układ kierowniczy i zawieszenie, które są projektowane w sposób modułowy, aby umożliwić wykorzystanie ich w różnych konfiguracjach i wariantach pojazdów. Platforma samochodowa może być używana do budowy różnych typów samochodów, takich jak modele miejskie, samochody sportowe, SUV-y czy limuzyny.

 

Dzięki temu koncerny motoryzacyjne, mogą produkować różne modele z wykorzystaniem tych samych komponentów, co pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji i zapewnia większą efektywność w produkcji. Platformy samochodowej nie należy mylić z podwoziem platformowym, chociaż takie podwozie może być częścią platformy samochodu. Rozwiązania takie stosują m.in. Volkswagen  (platforma Volkswagen Group MEB), Ford (Ford Global C-car Platform) czy Toyota (New Global Architecture (TNGA).

 

Do światowej czołówki dołączyła właśnie firma Innovation AG ze Zgorzelca, która opracowała platformę EAGLE. Platforma EAGLE (pol. Orzeł) jest naturalną konsekwencją dotychczasowej myśli technicznej i osiągnięć Innovation AG. Przypomnijmy, że spółka ta w 2018 roku była autorem Sokoła 4×4, czyli pierwszego polskiego, w pełni elektrycznego pojazdu, stworzonego metodą ekokonwersji polegającej na elektryfikacji samochodu terenowego, z napędem 4×4. W Sokole użyto po raz pierwszy autorskiej technologii EVACT, czyli elektronicznego systemu do diagnostyki i sterowania autem.

EAGLE to angielski akronim, złożony z pierwszych liter haseł opisujących podstawowe cechy polskiej platformy. Nie bez powodu inżynierowie z Innovation AG zdecydowali się nadać platformie taką właśnie nazwę.

  • E – electric –platforma jest przeznaczona dla elektrycznych vanów, a moc zainstalowanej w niej baterii może wynosić od 60 do 110kvh. Pojazdy na platformie Innovation AG będą posiadały najnowsze technologie vehicle-to-grid (V2G), vehicle-to-vehicle (V2V) oraz vehicle-to-infrastracture (V2I), które pozwalają na oddanie przez pojazd energii do domu, innego pojazdu lub nawet wymianę danych z infrastrukturą drogową – sygnalizacją świetlną i informacją o natężeniu ruchu.
  • A – automotive platforma obecnie przeznaczona jest dla pojazdów dostawczych z kategorii N1, o napędzie na przednią oś. Bez problemu jednak może być dostosowana dla cięższych pojazdów z kategorii N2 oraz do napędu 4×4.
  • G – General – uniwersalna konstrukcja pozwala na zbudowanie na niej dowolnego pojazdu zadaniowego. Poza standardowym vanem, na platformie Innovation AG może powstać nadwozie karetki, straży pożarnej, samochodu policyjnego, a nawet otwarta zabudowa z dźwigiem.
  • L – Light – wyjątkowo niska masa własna ramy, której konstrukcja została opatentowana, to niekwestionowany atut, dzięki któremu można było powiększyć masę (i moc) baterii. Wpłynęło to bezpośrednio na uzyskanie niespotykanego w klasie N1 zasięgu z pełnym załadunkiem – ponad 300 km, na jednym ładowaniu.
  • E-platform – oznacza zastosowanie najnowszych inteligentnych technologii, jak wspomniany już wyżej system EVACT oraz takich rozwiązań jak: odwracalna pompa ciepła, chłodząca w lato i ogrzewająca pojazd zimą (HVAC ang. heating, ventilation, air conditioning)

 

Jednak najważniejszą cechą platformy EAGLE jest to, że powstała całkowicie dzięki polskiej myśli technicznej, jej tzw. local content wynosi 100%. Wszystkie kluczowe elementy, jak również cały projekt techniczny, są autorstwem polskich inżynierów i mechaników.

– Platforma pojazdu jest najbardziej skomplikowaną architekturą w świecie automotive, ktoś ostatecznie musi mieć nad nią kontrolę i nie jest to, wbrew pozorom, ostateczny producent samochodu. Nie przez przypadek, największe koncerny motoryzacyjne wykorzystują często jedną platformę dla wielu modeli, a nawet różnych marek aut– dodaje Albert Gryszczuk, prezes Innovation AG.

 

Inżynieria samochodowa jednym z najszybciej rozwijających się sektorów

 

Inżynierowie ze Zgorzelca dołączyli właśnie do światowej czołówki tworząc unikalną platformę EAGLE zapewniającą możliwość zainstalowania baterii 60-110kv oraz nowoczesnych systemów vehicle to grid, vehicle to vehicle i vehicle to infrastructure.

  • V2G to skrót od „vehicle to grid” (pojazd do sieci). Technologia ta umożliwia zwrot energii z akumulatora samochodu elektrycznego do sieci energetycznej. Dzięki temu rozwiązaniu  akumulator samochodowy można ładować i rozładowywać na podstawie różnych sygnałów — takich jak wytwarzanie energii lub zużycie energii w pobliżu. Vehicle to grid pomaga łagodzić zmiany klimatu, umożliwiając systemowi energetycznemu równoważenie coraz większej ilości energii odnawialnej. W ten sposób Innovation AG po raz kolejny przyczynia się to tego, aby sektor transportu miał swój udział w redukcji emisji dwutlenku węgla, czego godnym uwagi dowodem jest stały wzrost liczby pojazdów elektrycznych. Akumulatory pojazdów elektrycznych są zdecydowanie najbardziej opłacalną formą magazynowania energii, ponieważ nie wymagają dodatkowych inwestycji.
  • Vehicle to vehicle (V2V) – komunikacja pojazd-pojazd umożliwia pojazdom bezprzewodową wymianę informacji o ich prędkości, lokalizacji i kierunku. Pojazdy wyposażone w odpowiednie oprogramowanie (lub aplikacje bezpieczeństwa) mogą wykorzystywać komunikaty z otaczających pojazdów do określania potencjalnych zagrożeń wypadkowych w miarę ich rozwoju. Technologia może następnie wykorzystywać ostrzeżenia wizualne, dotykowe i dźwiękowe — lub kombinację tych ostrzeżeń — w celu ostrzeżenia kierowców. Alerty te umożliwiają kierowcom podjęcie działań w celu uniknięcia wypadków.
  • Vehicle to Infrastructure (V2I) – komunikacja pojazdu z infrastrukturą to bezprzewodowa wymiana danych między pojazdami a infrastrukturą drogową. Komponenty infrastruktury, takie jak oznaczenia pasów, znaki drogowe i światła, mogą bezprzewodowo dostarczać informacje pojazdowi i odwrotnie, aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa, mobilności i korzyści środowiskowych. Podobnie jak w przypadku komunikacji vehicle to vehicle. V2I wykorzystuje dedykowane częstotliwości komunikacji krótkiego zasięgu (DSRC) do przesyłania danych.
 

Nowoczesne pojazdy wykorzystują tak zwaną „rekuperację energii” do odzyskiwania energii hamowania. Podczas hamowania lub przyspieszania następuje konwersja energii. Rozwiązanie to zastosowano również w platformie EAGLE. Podczas procesu rekuperacji alternator jest celowo poddawany większym obciążeniom, zwiększa się napięcie i przyspiesza proces ładowania. Alternator przetwarza energię kinetyczną na elektryczną. Podczas faz przyspieszania i normalnej pracy moc alternatora może zostać częściowo zmniejszona lub nawet wyzerowana, co oznacza, że ​​do napędu jest dostępna większa ilość energii.

 

Stworzona przez Innovation AG platforma EAGLE posiada aktualne klasę N1, z napędem na przednią oś, ale ma możliwość rozbudowy do N2, jak również jest gotowa do zainstalowania napędu 4×4. Ponadto EAGLE daje możliwość różnej zabudowy (samochody dostawczy, zabudowa otwarta) i przystosowania do potrzeb końcowego odbiorcy w tym służb medycznych, straży pożarnej itp.  Niska masa własna pozwala osiągnąć znakomity zasięg ponad 300 km, przy zamkniętej zabudowie i ładowności 1000 kg.

 

Wszystko wskazuje na to, że dzięki technologii Innovation AG rozwój polskiej elektromobilności może wreszcie nabrać tempa. Zarówno platforma EAGLE, jak i stworzony na niej E-VAN to projekty gotowe do komercyjnego wykorzystania.