KGHM jeden z czołowych producentów miedzi i srebra rafinowanego na świecie i zarazem jeden z największych odbiorców energii elektrycznej w Polsce od lat stawia na elektromobliność i inwestuje w odnawialne źródła energii.
Od ponad roku miedziowy gigant testuje elektryczny samochód terenowy Sokół 4×4, dostarczony przez polską firmę, znaną m.in. z przygotowania wozów do rajdu Dakar. Samochód był do tej pory sprawdzany w kopalniach odkrywkowych, straży granicznej i służbach leśnych oraz w wymagającym terenie zbiornika odpadów poflotacyjnych „Żelazny Most”.
– Ze względu na trudne warunki oraz zróżnicowanie terenu to idealne miejsce do testowania prototypu. Sprawdzamy, jak działa napęd elektryczny na wzniesieniach, jak szybko się ładuje, jak działa odzysk energii. Zauważyliśmy, że podczas zjazdu z koron zbiornika samochód praktycznie nie wymaga użycia hamulców, właśnie wtedy jest odzyskiwana energia i baterie się ładują – ocenił parametry pojazdu Przemysław Nowak, dyrektor naczelny Zakładu Hydrotechnicznego.
Sokół 4×4 został stworzony na bazie słynącego z wytrzymałości Land Rovera Defendera 110. Jako auto z napędem elektrycznym ma automatyczną skrzynią biegów, silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulatory o pojemności 85 kWh, które umożliwiają pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Niewątpliwie ogromną zaletą pojazdu jest zastosowanie reduktora, dzięki czemu samochód zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe i umożliwia komfortową jazdę w każdych warunkach.
W tym roku do floty samochodowej miedziowej spółki dołączył ZANPER – pierwszy pojazd z napędem elektrycznym wyprodukowany przez należącą do Grupy Kapitałowej KGHM Polska Miedź S.A. firmę KGHM ZANAM S.A. Pojazd zbudowany jest na bazie Toyoty Landcruiser. Elektryczny układ napędowy oraz oprogramowanie to dzieło inżynierów KGHM ZANAM. Natomiast układ zasilania skonstruowano w oparciu o baterie polskiej produkcji. Układ chłodzenia baterii dostosowany jest do wymagających warunków kopalnianych, w których temperatura sięga nawet do 55 stopni Celsjusza. W trybie szybkiego ładowania baterii ZANPER będzie gotowy do jazdy już po 30 minutach.
ZANPER ma służyć do transportu ludzi i materiałów w zakładach górniczych KGHM Polska Miedź S.A. Pojazd może być wykorzystywany również do przewozu osób poszkodowanych w wypadkach, a także transportu materiałów. Wóz spełnia wszelkie normy związane z ergonomią i bezpieczeństwem pracy. Jego konstrukcja oraz zastosowanie w nim m.in. instalacji elektrycznej opartej o sterowniki PLC i magistralę CAN, a także wprowadzenie najnowszych rozwiązań takich jak: powłoka antykorozyjna czy nowe technologie w zakresie połączeń elektrycznych mają sprzyjać pracy w niezwykle wymagającym środowisku podziemnym. Przy tym urządzeniu konstruktorzy wykorzystali wieloletnie doświadczenie wypracowane przy projektowaniu i produkcji samojezdnych maszyn górniczych. Po serii testów powierzchniowych pojazd przejdzie proces certyfikacji i dopuszczeń, a następnie zostanie przekazany do kopalni w celu przeprowadzenia testów w warunkach dołowych.
Próby praktycznego wykorzystania modelu elektrycznego auta to pierwszy etap projektu, w ramach którego planuje się testowanie różnych typów maszyn górniczych z napędami elektrycznymi i określenie ich wpływu na produkcję górniczą, infrastrukturę energetyczną czy organizację pracy w oddziałach górniczych. Projekt elektromobilności wpisuje się w Strategię KGHM, która stawia na #4E, czyli Elastyczność, Efektywność, Ekologię, oraz E-Przemysł.
(opr)
Źródła: KGHM ZANAM; KGHM Polska Miedź; Innovation AG