Sokół 4×4 podbija Tatry

Eg13oX6XgAMNfhy_ok.jpg

Sokół 4×4 – pierwszy polski w pełni elektryczny pojazd stworzony metodą ekokonwersji polegającej na elektryfikacji samochodu terenowego z napędem 4×4 zaprezentował swoje możliwości w wyjątkowo trudnym i wymagającym terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Jak informują pomysłodawcy i zarazem konstruktorzy pojazdu, właściciele firmy Innovation AG ze Zgorzelca, trwają rozmowy na najwyższym szczeblu, na temat wykorzystania Sokoła 4×4 w służbie tatrzańskiej przyrody.

Sokół 4×4 został stworzony na bazie słynącego z wytrzymałości Land Rovera Defendera 110. Jako auto z napędem elektrycznym ma automatyczną skrzynią biegów, silnik elektryczny o mocy około 300 KM oraz akumulatory o pojemności 85 kWh, które umożliwiają pokonanie na jednym ładowaniu trasy o długości od 200 do 300 km. Niewątpliwie ogromną zaletą pojazdu jest zastosowanie reduktora, dzięki czemu samochód zyskuje dwa przełożenia – terenowe oraz drogowe i umożliwia komfortową jazdę w każdych warunkach.

Pomysłodawcą projektu Sokół 4X4 jest przedsiębiorca, innowator i rajdowiec Albert Gryszczuk, który w 2018 roku opracował samonośną platformę terenową do indywidualnej zabudowy wyposażoną w 100% elektryczny napęd dostosowany do jazdy w trudnych warunkach terenowych. Na jej bazie zbudowany został Sokół 4×4 – pojazd o ogromnych możliwościach, który z powodzeniem może pracować zarówno w warunkach wysokiego zapylenia czy zasolenia, jak i w miejscach o wysokiej wilgotności i pokonywać przeszkody wodne o głębokości około 80 cm. Sokół 4×4 posiada opracowany przez polskich inżynierów innowacyjny system do diagnostyki online EVACT pozwalający na współpracę z systemem InnoV2G, który zamienia auto w mobilny magazyn energii tzw. vehicle-to-grid. System umożliwia dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem o napędzie elektrycznym , a siecią elektroenergetyczną.

– Platforma Sokół 4×4 jest podstawą do budowy wyspecjalizowanych środków transportu, dedykowanych do pracy w najcięższych warunkach terenowych – między innymi samochodów specjalistycznych dla kopalń odkrywkowych, samochodów dla straży granicznej i innych służb oraz samochodów rajdowych. Pojazdy takie z powodzeniem zastąpią floty aut spalinowych, co będzie skutkowało obniżeniem kosztów użytkowania oraz będzie miało znaczący efekt ekologiczny. Realizacja projektu jest współfinansowana ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.11.1 „Międzydziedzinowe SOKÓŁ – Wdrożenie Innowacyjnych Technologii Środowiskowych”. – piszą o pierwszym polskim elektryku stworzonym metodą ekokonwersji jego twórcy.

Stworzony przez polską firmę Innovation AG znaną m.in. z przygotowania samochodów do rajdu Dakar, elektryczny Sokół 4×4 był już testowany m.in. Kopalni Węgla Brunatnego PGE w Turowie i odkrywce „Szczerców” KWB Bełchatów, a także przez służby graniczne i służby leśne.

1 września br. o zaletach i właściwościach terenowych Sokoła 4×4 mogli się przekonać przedstawiciele Tatrzańskiego Parku Narodowego, którzy w ramach realizowanego przez Lasy Państwowe projektu „Las Energii” testowali elektryki ze Zgorzelca na trasie Hala Kondratowa – Dolina Goryczkowa – Małe Ciche – Tarasówka – Zgorzelisko – Morskie Oko. To nie pierwsze testy Sokoła 4×4 w trudnym zalesionym terenie. Nieco ponad roku temu o walorach pojazdu podczas jazdy terenowej, mogli przekonać się pracownicy Nadleśnictwa Szprotawa.

– Testy wypadły pozytywnie, możliwości typowo terenowej jazdy elektrycznego Land Rovera w niczym nie ustępują fabrycznej wersji z silnikiem spalinowym a przy tym pojazd jest cichy i ekologiczny. Deklarowany przez konstruktora pojazdu Piotra Gryszczuka, zasięg 250km, w zasadzie powinien wystarczyć na jeden dzień jazdy w terenie leśnym. – piszą na swojej stronie internetowej leśnicy.

Kolejne testy Sokoła 4X4 w Tatrzańskim Parku Narodowym będą miały miejsce prawdopodobnie w październiku br. Można mieć nadzieję, że na wyposażenie „Taterników” trafią ekologiczne, bezemisyjne i ciche pojazdy.